اینستالیشن آرت
۱۳۹۳-۰۷-۲۷
هنری ماتیس
۱۳۹۳-۰۸-۰۴

 هنگامی که به رنگها نگاه می کنیم تاثیری دوکانه در ما ایجاد میشود.اثر اولیه صرفا فیزیکی است رنگهای شاد که اکثرا گرم هستند و اثری لذت بخش وشاد دارند و یا رنگهای سرد که اثری پر از احساس آرامش و یا سردی دارندکه البته این احساسات فیزیکی پایدار نمی باشند ودر کوتاه مدت اثر عمیق ندارند . اما تاثیر دیگر روحی میباشد که زنجیره ای از احساسات را تداعی میکند . چشم شدیدا به سوی رنگهای روشن وشفاف و بیشتر رنگهای گرم جذب می شود . شنگرف(رنگ قرمز)فریبندگی آتش را دارد آتشی که همیشه انسان را جذب کرده است و یا حس خطر را در انسان بر انگیخته است .

رنگ

رنگ

یا رنگ زرد تند که در لحظه اول چشم را می آزارد و ما در جستجوی آرامش نگاه خود را از زرد به سوی آبی یا سبز می گردانیم . در کل نمی توان برای تمام رنگها حس خاصی را بیان کرد زیرا انسانها با هم متفاوتند و هر کدام شخصیت متفاوتی دارند و همینطور درک و گذشته متفاوتی از یکدیگر را دارا هستند که اینها همه بر روی تاثیر آنها از رنگها موثر می باشد بنابر این تمام حسها به رنگها نسبی هستند و مطلق نیستند حتی برای یک نفر چون به مرور زمان قابل تغیر هستند . بسیاری از رنگها هستند که به عنوان رنگ خشن وزبر و بعضی دیگر به رنگهای نرم و و لطیف توصیف شده اند به طوری که انسان حس می کند که می خواهد آن رانوازش کند . تمایز بین رنگهای سرد وگرم نیز موهون چنین ارتباطی است .مثلا رنگ قرمز لاکی که به نظر نرم می آید ویا سبز کبالتی که حتی هنگام خارج شدن از لوله رنگ به نظر سخت و خشک می آید. علاوه بر چنین حسهایی با رنگهای معطر مواجه می شویم و همینطور صدای رنگها . به سختی می توان کسی را یافت که رنگ زرد روشن را به نت بم ویا قرمز لاکی را به نت زیر نسبت دهد . این مسئله از لحاظ تئوری و عملی مورد بررسی بسیار قرار گرفته است. همچنین تلاش شده است تا به کودکان کم استعداد در موسیقی با نسبت دادن رنگها به نتها نواختن پیانو آموزش داده شود .

color3
کسانی که با رنگ درمانی chromothrapy)) آشنایی دارند می دانند که نور رنگی تاثیرات خاصی بر جسم می گذارد .
مانند قرمز روشن که قلب را تحریک می کند در حالی که آبی روشن می تواند سبب آرامش شود. بنابراین رنگ می تواند بر بدن انسان به عنوان یک ارگانیسم فیزیکی تاثیری عظیم بر جای بگذارد .پس ما می توانیم با ریختن رنگها روی بوم سفید بیننده را پر از حسهای خوب کنیم که می تواند آرامش و شادی را به ارمغان بیاورد .مثلا یک رنگ سبز با هارمونی های زیبا و کنتراست مناسب در یک تابلو به ابعاد ۵۰ در ۷۰ و یا هر ابعاد دیگر به خوبی می تواند یک حس پر از سر سبزی و شادابی رو به ارمغان بیاورد و حتی قدرت این را داشته باشد که مثل خود طبیعت عمل کند بنابر این یک تابلو می تواند از لحاظ بصری وزیباشناسی چشم و روح را نوازش بدهد و نه به اندازه ابعادش بلکه به وسعت حسی که به بیننده می بخشد. ((شومان می گوید: وظیفه هنرمند تاباندن نور به ظلمات قتب بشر است)) در اصل نقاشی دو صلاح در اختیار دارد: ۱_رنگ ۲_فرم فرم به تنهایی می تواند نمایانگر یک شئی (واقعی یا غیر واقعی ) باشد.
پیوندی اساسی بین رنگ و فرم بر قرار می باشد.فرم به تنهایی حتی اگر انتزاعی و هندسی باشد دارای نیروی تداعی درونی است. یک مثلث ارزش معنوی ویزه خود را داراست .

رنگ

رنگ

این ارزش در ارتباط با فرمهای دیگر اگر چه تغیر می کند اما از نظر کیفی تغیری نمی یابد .این امر در مورد دایره مربع یا هر شکل هندسی دیگر نیز صادق است . می توان گفت که فرم ورنگ تاثیری متقابل بر یکدیگر دارند.دایرهای آبی مربعی سبز یا مثلثی نارنجی دایره زرد و مربع آبی همانگونه که از نظر شکل متفاوتند از نظر ارزشهای معنوی نیز گوناگون هستند.
برخی از فرمها مانع بروز ارزش بسیاری از رنگها شده و حتی آن را نیز خنثی می کنند .در مجموع رنگهای تند با اشکال تیز (مثلا یک مثلث زرد)و رنگهای ملایم و عمیق با فرمهای مدور(مثلا دایرههای آبی)متناسب می باشد.ولی باید به یاد داشت که تلفیق نا مناسب فرم و رنگ ناهماهنگ نیست بلکه شاید بتوان با کاربرد ماهرانه امکانات جدیدی را در هارمونی عرضه نمود.

color4

فرم به مفهوم دقیق چیزی جز خط جدا کننده سطح و رنگ نیست واین معنای ظاهری آن است ولی یک معنای درونی با شدت متفاوت دارد و به عبارت صحیح تر فرم تجلی ظاهری این معنای درونی ست.اگر به یک شکل هندسی زرد خیره شویم ویزگی گستاخ و مهاجمش آشکار شده ودر ما ثاثیری آشفته می گذارد.ترکیب رنگ زرد با آبی یک رنگ بیمار گونه را به وجود می آورد.در آبی نیروی معنوی عمیقی یافت می شود و حرکتهای فیزیکی آن ۱)دوری از بینندهو ۲)حرکت به سوی مرکز خود می باشد. تمایل آبی به عمق چنان نیرومند است که جذابییت درونی آن با عمیق تر شدن رنگمایه اش نیرومند تر می گردد.
آبی نماینده رنگ آسمان است که همراه با آرامش می باشد .

رنگ

رنگ

هنگامی که به سوی سیاه میرود اندوهی را باز می تاباند و چون به سوی سفید می رود جذابییتش کمتر می شود.
ترکیب متعادلی از آبی و زرد سبز را به وجود می آورد حرکت افقی و نیز حرکت به سوی مرکز و یا خارج از ان متوقف می شود .از این رو تاثیر ان بر روح از طریق چشم از بین رفته و بی حرکت می گردد. سبز در میان رنگها آرامترین رنگ است.سبز همراه با حفظ خصوصیات ملایم و آرام خود با افزایش زرد روشن شده و با افزایش آبی به سوی عمق میل می کند .
درباره سفید که اغلب با بی رنگی مترادف است و سمبل دنیایست که در آن همه رنگها به یک صفت معین ناپدید شده اند.بنابر این هارمونی سفید سکوت است سکوتی سرشار از امکاناتو در برابر آن سیاه رنگی است با پس زمینه خنثی که دربرابر آن کمرنگترین رنگهای دیگر به وضوح دیده می شود

فاطمه هاشمی
فاطمه هاشمی
مدیر گالری هنرهای تجسمی چهارسو ، مدرس دپارتمان هنر و طراحی داخلی آتلیه طراحی و آموزش چهارسو .

1 نظر

  1. مینا محمد نژاد گفت:

    با سلام خدمت خانم هاشمی ، لطفا مقالات در مورد رنگ و انتخاب رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی هم در سایت بزارید .

پاسخ دهید